piątek, 4 marca 2011

e-numizmatyka goli baranów

Z racji krótkiego pobytu w brudnej stolicy, postanowiłem odwiedzić e-numizmatykę, gdzie na półkach leży kilkaset tysi pln w postaci metali szlachetnych. Piękny widok. Kto tam nie był - polecam odwiedziny! Salon robi wrażenie :-) A w skarbcu mają tego pewnie tyle co makkwacz z Disneya ;-)

Spytałem generalnie o zakup i odkup platyny, gdyż tego PM jeszcze nie posiadam. Z miłą panią o blond włosach i cudnych niebieskich oczkach wywiązała się mniej więcej takiej treści rozmowa:

pani - płaci Pan dziś, dostawa sztabki platyny za 45 dni.

ja - ok. Jak wygląda odkupienie?

p - wycena naszego rzeczoznawcy, cena spot w USD * kurs USDPLN, minus nasza marża czyli 7%

j - 7%???

p - tak, na sztabki platyny i zlota jest 7% marży.

j - jak to? We wrześniu 2010 kupowałem od Państwa złoto i mówiliście że marża wynosi 6%.

p - marża się zmienia, bo ceny metali sie zmieniają.

j - jak to...?

p - Kiedyś jak zaczęłam tu pracę, a było to kilka lat temu, gdy cena złota wynosiła ok 700 USD to nasza prowizja wynosiła ok 4-5%. Teraz cena złota wzrosła więc nasza prowizja wzrosła, gdyż nie chcemy zarabiać mniej.

j - no to nieźle zdzieracie z klientów.

p - nie prosze pana.

j - jak to nie? przecież teraz to macie marżę prawie 2x większą, a cena samego metalu wzrosła ok. dwukrtonie (spot 1430 USD) więc praktycznie bierzecie 4krotnie więcej(!)

p - /zaczęła jakieś opowieści, już mniej istotne/


hmm... pozwolę sobie przeprowadzić skromne wyliczenia:
31.10.2008 = 4%*713 USD = 28,52 USD *2,76PLN = 78,72 PLN - tyle kwotowo wynosiła marża.

04.03.2011 = 7%*1394USD = 97,58 USD * 2,84PLN = 277,13 PLN - tyle teraz wyniesie marża.

277,13/78,72=3,52

marża kwotowo jest obecnie 3,5x wyższa niż w X.2008 roku. Zdzierstwo!!!

*obliczenia są przykładowe i mogą być obarczone błędem. Mechanizm jednak zachowałem taki sam.

No cóż, albo ja nie potrafię liczyć, albo oni robią ludzi na barany i golą po samej skórze, do bólu. Pewne jest, że u nich na pewno nie sprzedam metali. Po wyjściu ze złotej komnaty wpadło mi jeszcze jedno pytanie do głowy, ale nie chciało mi się już wracać. Skoro marża rośnie wraz z ceną, to czy marża wyniesie w jakiejś tam przyszłości 100% gdy np. złoto poleci do 150'000/oz ?

Jeśli czegoś nie rozumiem, albo źle liczę, to proszę mnie odpowiednio pouczyć. Zrozumiem, i przeproszę :-)

*Z dodatkowych informacji, które udało się uzyskać między słowami, wynika, że wszystko schodzi na pniu i na razie nikt do nich nie zgłosił się celem sprzedania swojej platyny. Pani powiedziała że platyna jest teraz jeszcze niepopularna wśród inwestorów, podobnie jak złoto kilka lat temu.

2 komentarze:

  1. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja nigdy nie miałem okazji nic od nich zamawiać więc na dobrą sprawę nie mogę się wypowiadać. Zresztą jeśli ja kupuję jakieś monety to wiem, że rzetelne opinie https://www.skarbnicanarodowa.info.pl/opinie/ po prostu warto jest przeczytać.

    OdpowiedzUsuń